Luister naar je lichaam en maak gebruik van het zelfherstellend vermogen.

Gepubliceerd op 7 augustus 2023 om 15:25

Volg je eigen hoofd en maak gebruik van het zelfherstellend vermogen van je lichaam

We hebben van 2 weken vakantie genoten in het prachtige en herfstachtige Normandië. De eerste week zaten we aan de kust bij Omaha Beach. Veel regen maar tussen de buien door hebben we dit prachtige gedeelte van Frankrijk bekeken.
Wat heeft zich hier toch een hoop afgespeeld…

Ik heb me eigenlijk nooit zo in de Eerste Wereldoorlog verdiept, maar al lopend door de loopgraven bij Beaumont-Hamel waar 2 jaar gevochten is, was ik diep onder de indruk van alles wat hier is gebeurd. De geschiedenis van de geallieerden in dit gebied, gaat hier echt voor je leven.

De tweede week zijn we naar een ander huisje in Normandië gegaan. Hier was ook veel regen, maar verder wel wat drogere dagen, we hebben er heerlijk gewandeld.

We zijn in Les Andelys, bij de ruïnes van Chateau Gaillard, geweest. Het kasteel is gebouwd op een krijtrots, hoog boven een grote bocht in de Seine. Ons plan was om daarna een mooie wandeling te maken rond het dorp.

Toen we bij het kasteel aankwamen trok de laatste plensbui weg en de lucht trok schoon. Het waaide ontzettend hard, (ik had steeds het gevoel dat mijn bril van mijn neus werd gerukt๐Ÿ˜Š) maar het zou pas aan het einde van de middag weer gaan regenen.

De wandeling begon prachtig. Soms was de route onduidelijk aangegeven, maar  toch kwamen we er weer uit. We hadden er een heerlijk zonnetje bij, het was 21 graden en het weer kon niet mooier voor mijn gevoel. We liepen langs een smal bospad omhoog en het uitzicht over het dorp en de ruïnes was heel mooi.

Het plan was om op de terugweg, onder de krijtrotsen langs, weer terug naar het dorp te lopen. De weg liep echter iets anders… We zagen de lucht in de verte donker worden, maar omdat we de helft van de wandeling er al op hadden zitten én het pas einde middag zou gaan regenen, maakten we ons geen zorgen. We zouden ruim voor de buien, weer bij de auto zijn.

Dachten we...

Ondertussen werd het pad steeds steiler en de route liep in plaats van ONDER de rotsen langs, OVER de rotsen heen. Totaal anders dan we hadden verwacht, maar we konden niet meer terug.

We liepen verder over glibberige keien en op sommige plekken was het zo steil dat we ons aan de graspollen en takken omhoog moest trekken. Het waaide steeds harder, de lucht was dreigend en de buien kwamen snel dichterbij. Als het zou regenen zou het gevaarlijk worden op de glibberige rotsen.

Wandelen met een 'energieprobleem'.

Als je mij al wat langer volgt, weet je dat ik onder andere een ‘energieprobleem’ heb. Na 2 x Corona is dat er niet beter op geworden en kreeg ik ook veel last van kortademigheid en benauwdheid. In een eerdere post heb ik uitgebreid verteld hoe ik hier met behulp van het ‘6 domeinenmodel’ van  Physis Academy, toch weer sterker uit mocht komen. (klik hier als je er meer over wilt lezen)

In het kort gezegd; als het lichaam uit balans is, kan het zelfherstellend vermogen van het lichaam de processen niet goed meer  uitvoeren. Daardoor ontstaan er op de langere termijn allerlei klachten zoals hoofd-buik-nek- en rugpijn, stressgevoeligheid, vermoeidheid, slecht slapen, hoge bloeddruk, eczeem, moeilijk kunnen afvallen enzovoort. Die klachten gaan vaak niet over, of ze zijn soms een poosje weg en komen later weer terug. Als de balans in het lichaam wordt hersteld, verdwijnen de meeste klachten.
๐Ÿ˜Š

Ik heb er veel baat bij en binnenkort ga ik zelf deze studie volgen. Veel van mijn cliënten hebben naast klachten van een vol hoofd, piekeren, angsten, stress enz. ook lichamelijke (burn-out) klachten. Dit is goed te verklaren; door verschillende oorzaken hebben ze bepaalde klachten gekregen, die onder andere ten gevolge hebben, dat het lichaam uit balans raakt. Hierdoor kan het lichaam zich niet goed herstellen.

Maar goed, wij waren nog steeds op de glibberige rotsen.

In het verleden had ik in zo’n situatie al zo veel last van mijn bekken en nek gehad, dat ik bijna niet meer kon lopen. Voor mijn gevoel ging het bekken dan ‘op slot’ en wilden de benen niet meer vooruit.

Invloed uitoefenen op je pijn en energieniveau, zo doe je dat

Ik heb vanuit het ‘6 domeinen model’ geleerd hoe ik met mijn ademhaling ontzettend veel invloed op mijn lichaam en functioneren heb. Dit heb ik tijdens deze wandeling ook heel consequent toegepast. Daardoor kon ik blijven lopen zonder al teveel pijn, de benen bleven in beweging en ondanks dat het heel zwaar was, bleef ik constant met mijn ademhaling bezig. Dat hielp echt, in het verleden zou ik juist door een verkeerde ademhaling gaan hyperventileren en duizelig worden, waardoor ik nog minder goed ter been was.

In het verleden ‘luisterde’ ik ook naar mijn man. Zei hij dat ik nog een stukje door moest lopen omdat dat volgens hem het beste was, deed ik dat en lette dan totaal niet op mijn ademhaling.

Sorry, ik luister nu niet naar jou...

“Ik luister nu niet naar jou” zei ik tegen hem. En daarom rustte ik soms ook even op plekken die in zijn ogen niet logisch waren. Maar ja, mijn lichaam en ademhaling vertelden mij hoe het ervoor stond en dat kon hij níet voelen. We moesten verder, de buien kwamen steeds dichterbij en daarom voelde het voor hem ook heel raar als ik even stopte en mijn ademhaling corrigeerde.

“Pap, dit zegt niets over jou, het zegt iets over haarzelf” vertelde dochterlief. Door naar haar lichaam te luisteren en niet naar jou, houdt ze het langer vol”.

En dat klopte helemaal, het was zwaar maar is gelukt!

De buien gingen uiteindelijk grotendeels langs ons heen en wij kwamen weer in het dorp. Bij het eerste restaurantje dat we tegen kwamen, dronken we koffie. Volgens mij de lekkerste koffie ooit! ๐Ÿ˜Š
Daarna ben ik lekker blijven zitten en hebben man en dochter nog een eind gelopen om de auto op te halen. Dat werd natuurlijk door mij zeer gewaardeerd!

Ik ‘luister’ dus niet meer naar mijn man, en ook niet naar anderen. Ondanks hun goede adviezen. ๐Ÿ˜‰ Mijn lichaam is prima in staat om zelf aan te geven wat het op een bepaald moment nodig heeft en dat kan een ander niet voor mij voelen.

Invloed van ademhaling op je functioneren

Ik schrijf; ‘wat mijn lichaam nodig heeft’. Je moet natuurlijk wel de taal van je lichaam begrijpen en weten hoe het ‘werkt’. Ik weet nu dat er een belangrijke ‘verbinding' tussen nek, middenrif en bekken is (ik praat lekker in Jip en Janneke taal hé, daar houd ik van ๐Ÿ˜Š) waar je o.a. met je ademhaling ontzettend veel invloed op hebt. Daar maak ik dus graag gebruik van.

De wandeling was gisteren. In het verleden was ik zeker een week totaal uitgeput geweest met veel hoofd-nek en bekkenpijn en slecht slapen. Nu heb ik heerlijk geslapen, ja ik ben best moe maar niet uitgeput en de bekende pijnen zijn slechts licht op de achtergrond aanwezig.

Zet je ademhaling goed in en krijg meer energie

Ik heb geen ‘toverstafje’ waarmee alle klachten voor 100 % zijn verdwenen (en ja, ik voel goed mijn kuiten hoor๐Ÿ˜‰)maar ik weet hoe mijn hoofd (mindset doet absoluut mee) én mijn lichaam samenwerken en dat ik daar heel veel invloed op heb.

Mijn vakantie is bijna voorbij, in september begint de opleiding en daar heb ik ontzettend veel zin in. Ik kan je hierna nóg beter helpen; van een vol hoofd, stress, onrust, futloosheid en (vaak onbegrepen) lichamelijke klachten, naar rust in je hoofd en leven én een fit(ter) lichaam. Het is een compleet pakket wat ik je dan kan aanbieden, het hele plaatje (bio-psycho-sociaal) komt uitgebreid aan de orde waardoor je het mooiste resultaat kunt krijgen.

Stuur mij gerust een berichtje als je hier meer over wilt weten of houdt mijn berichten in de gaten; ik ga je hier nog veel meer over vertellen.๐Ÿ˜Š