Dyslexie, Dyscalculie en Faalangst

Gepubliceerd op 6 september 2018 16:33

Met dyslexie en dyscalculie dubbel getroffen door faalangst

 

Met Dyslexie en Dyscalculie een andere manier van informatieverwerking.

Mensen met dyslexie en dyscalculie hebben een andere manier van denken dan de meeste andere mensen.
Ze hebben een voorkeur voor het denken via de rechterhersenhelft.
De rechterhersenhelft is dominant en beter ontwikkeld.
Deze manier van denken wordt het conceptuele denken
of beelddenken genoemd.

De meerderheid van de mensen denkt vooral via de linkerhersenhelft.
Dit zijn dus de woord- of lijndenkers.
Bij hen is dus de linkerhersenhelft dominant.


D
e linkerhersenhelft is onder andere verantwoordelijk voor:

 

Woorden en cijfers
Logica
Beredeneren
Informatie opbouwen
Patronen
Tijdsbesef
Planning en organisatie


Iemand met dyslexie of dyscalculie heeft een aangeboren zwakte voor het verwerken van informatie van bijvoorbeeld taal of rekenen.
Net zoals andere mensen bijvoorbeeld moeite kunnen hebben met tekenen, muziek, verbeelding en ruimtelijk inzicht. (daar is de rechter hersenhelft voor verantwoordelijk)

Problemen door dyslexie en Dyscalculie.

Mensen met dyslexie en dyscalculie verwerken hun informatie dus anders.
Omdat de meerderheid van de mensen woorddenkers zijn is dat de norm in onze maatschappij en in ons schoolsysteem.

Het grootste probleem voor deze beelddenkers is dat hun manier van denken niet in deze systemen past.

Op school voelen kinderen zich vaak niet begrepen.
Zij werken keihard met meestal een onvoldoende als resultaat.
Of ze krijgen hun werk terug met de opmerking:
"Kijk het eerst nog maar eens goed na". Maar dat hebben ze al 10 x gedaan....
Zij voelen zich al snel “een beetje dom” en slordig.

 basis  voor faalangst, perfectionisme en uitstelgedrag.

 

Wat veel mensen niet weten is dat faalangst de symptomen van dyslexie en dyscalculie verergerd.
Soms is het zelfs zo dat 50% tot 75% van de problemen die beelddenkers hebben
wordt veroorzaakt door faalangst…..

Als wij onder spanning of stress staan, bijvoorbeeld bij een toets, examen, presentatie, het schrijven van een werkstuk
vertraagd de niet dominante hersenhelft of wordt  deze zelfs uitgeschakeld.

 

En dat is bij mensen met dyslexie en dyscalculie de linkerhersenhelft
Dat kan betekenen voor iemand met dyslexie dat bij stress het taalgedeelte uitvalt!
En dat iemand met dyscalculie ineens veel minder goed kan rekenen.

Dit kan een Black Out tot gevolg hebben.....

 

Mensen met Dyslexie en Dyscalculie worden dus dubbel getroffen door de faalangst.
En dat is dan weer een reden dat ze vaak (ruim) onder hun intelligentieniveau werken of studeren.
Het is dus heel belangrijk dat de faalangst wordt verminderd.

Wat kan de MatriXmethode hierin betekenen?

 

Het probleem van een dominante rechterhersenhelft kunnen we niet "oplossen"
Dat is het terrein van de Dyslexiespecialisten.
MatriXcoaching kan echter de problemen die uit de Dyslexie en Dyscalculie voortkomen heel goed ondersteunen.


- Als de basis, dus het alfabet, het 100-veld en de tafels op de goede manier zijn opgeslagen
worden ze weer gemakkelijk terug gevonden en gaat lezen en rekenen sneller. - Faalangst en blokkades zijn heel goed op te lossen met de MatriXmethode.
De angsten worden geneutraliseerd waardoor je er geen last meer van hebt. 
Daardoor krijgt de persoon weer zelfvertrouwen, heeft hij minder stress waardoor de linkerhersenhelft
ook minder zal vertragen.

En dan is de cirkel weer rond!

Wil jij hier meer over weten?
Stuur dan even een mailtje en ik neem zo snel mogelijk contact met jou op.

 

Bron Dynamika
www.dynamika.nl

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.