Kim (met Dyscalculie) voelt zich een sukkel.....

Gepubliceerd op 2 oktober 2018 07:10


Kim voelt zich een grote sukkel.....

(In verband met privacy noemen we deze tiener Kim.)

Onlangs kwam Kim voor een MatriX-sessie.
Kim had veel last van een vol hoofd, faalangst en Dyscalculie.
Nadat het volle hoofd was opgeruimd zijn we aan de slag gegaan met de Dyscalculie.
Op de basisschool was er nooit veel aandacht voor haar rekenproblemen.
Haar ouders hadden daarom zelf bijles voor haar geregeld.
Op advies van die docent zijn er testen afgenomen en kreeg Kim de diagnose Dyscalculie.
Ondertussen zat Kim al in groep 8 en heeft de basisschool het helemaal laten liggen.

Dyscalculie-faalangst-matrixmethode

Nu op het voortgezet onderwijs loopt Kim helemaal vast en geeft ze aan dat ze zichzelf een hele grote sukkel voelt...…

 

MatriXmethode en dyscalculie.


Haar moeder vroeg mij of de MatriXmethode iets kon betekenen voor haar Dyscalculie problemen.
En dat kan de MatriXmethode.
Rekeninzicht kan de methode haar niet geven maar als de basisinformatie (100-veld, tafels) goed is opgeslagen gaat een kind altijd beter en sneller rekenen.

Weerstand tegen  het rekenen


En zoals bij heel veel kinderen met Dyscalculie had Kim ook een behoorlijke weerstand tegen het rekenen opgebouwd door alle negatieve ervaringen.
Kim blokkeerde meteen bij het zien van deze tekens.

+ - x :

Heel bijzonder om te zien wat een negatieve belading deze tekens hadden.
Kim kon haarscherp aangeven wat er in haar opkwam als een van deze tekens aan de orde kwamen.

 

- Een "bepaalde blik" van een docent
- een opgeheven hand
- opmerkingen en onbegrip dat je het nu nog niet begrijpt
- gefluister van medeleerlingen
- buikpijn
- frustratie
- verdriet

Heel veel negatieve informatie dus, een basis voor faalangst.
En ga dan maar eens aan de slag met je rekenwerk.....

Hoe fijn was het om deze informatie te neutraliseren.
Dat heeft de tiener helemaal zelf gedaan!

 

basisinformatie goed opslaan met de matrixmethode


Daarna zijn we nog even begonnen met de tafels.
Die stonden niet goed opgeslagen in het tienerhoofd.
De tiener is 2 keer geweest en zal waarschijnlijk nog 1 MatriX-sessie nodig hebben.
Dan is de basisinformatie goed opgeslagen en de weerstand tegen het rekenen weg.
Een wereld van verschil.

Nog meer problemen door de Dyscalculie?
Dat is een taak voor de Dyscalculie-specialisten.

De MatriXmethode zorgt voor een goede basis.
En een goed "begin" is het halve werk!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.